Kontakt oss Personvernerklæring Facebook Instagram LinkedIn
Våre kandidater Q&A Om Aboard Logg inn
A BOARD AS, co/Melbye House, Akersgata 16, 0158 Oslo Org nr: 925 195 367 hei@aboard.no +47 915 18 077
© A Board AS 2022
Da Hevold Group trengte et nytt styre, valgte de å samarbeide med Aboard for å sikre en grundig og profesjonell rekruttering. Hevold Group er en familieeid bedrift som har operert innen spedisjon og containertransport siden 1967. Selskapet har gjennomgått en omfattende omorganisering de siste årene, og da det ble nødvendig med et nytt styre, søkte de hjelp hos Aboard for å finne den rette kandidaten. Vi har snakket med Herman Høyskel, som har ledet denne prosessen som eier og administrerende direktør.
Hevold Group ble etablert av Hans Fredrik Høyskel, og familien har vært eneeiere siden 70-tallet. Selskapet har i alle år vært management drevet , men i 2020 tok Herman selv over som administrerende direktør som en del av generasjonsskifte både i eierselskapet Høyskel Holding og i Hevold Group. “Vi gjennomførte en stor omorganisering som innebar betydelige endringer i selskapet,” forteller Herman. “Mange av de ansatte som hadde vært hos oss i flere tiår valgte å slutte da vi startet med å modernisere og digitalisere våre systemer, prosesser og organisering gjennom programmet vi kalte MoDig 2023. Etter at modernisering- og digitaliseringsprogrammet var gjennomført i 2023, innså jeg at tiden var moden for å få inn et eksternt og mer profesjonelt styre som kunne bidra til videre utvikling og vekst for gruppen. Samtidig vil det gi meg muligheten for å trekke meg tilbake fra den daglige driften og over i en mer strategisk rolle som arbeidende styreleder i Hevold Group og konsentrere meg mer om ledelsen av eierselskapet Høyskel Holding.”
Da tiden kom for å finne nye styremedlemmer forsøkte familien først å bruke eget nettverk, men innså raskt at dette ikke ga de resultatene de ønsket. “Vi trengte en ekstern aktør som kunne bistå oss med å finne de rette personene og det var da vi kom i kontakt med Aboard.”
Herman møtte Ida fra Aboard på en konferanse arrangert av Family Business Norway i oktober 2023, og dette møtet ble avgjørende for valget av rekrutteringspartner. “Møtet med Ida var veldig positivt. Hun var både imøtekommende og hjelpsom, og vi ble imponert over Aboards fokus på styrerekruttering og deres erfaring med familiebedrifter. Nettsiden deres var enkel å forstå, og det var viktig for oss at de kun drev med styrerekruttering. Dette bidro til å unngå dobbeltroller i prosessen”, sier Herman.
Hevold Group valgte å gjennomføre en Mission-prosess med Aboard, som inkluderte en omfattende kartlegging av mulige kandidater. “Jeg har tidligere hatt erfaring med rekruttering, coaching og ledelse, så jeg hadde høye forventninger til prosessen. Samtidig var jeg litt skeptisk til om en digitalisert prosess kunne være like effektiv som tradisjonelle metoder. Jeg ble positivt overrasket over hvor grundig prosessen var, og hvor mange kvalifiserte kandidater vi hadde å velge mellom”, forteller Herman.
Gjennom speed dates, dybdeintervjuer og bekreftelsesintervjuer landet Aboard på tre kandidater hvor alle hadde imponerende kvalifikasjoner. “Prosessen var en øyeåpner for oss – det var nyttig å få et utenfraperspektiv på selskapet”, sier Høyskel.
For Hevold Group var det avgjørende at det nye styret hadde en helhetlig forståelse for både samfunns- og eiersperspektivet. “Vi ønsket kandidater som kunne bidra til selskapets langsiktige utvikling med et strategisk fokus,” forklarer Herman. Han understreker også at Hevold Group uten tvil ville brukt Aboard igjen i fremtidige rekrutteringsprosesser. “Det ville være et helt naturlig valg for oss å bruke Aboard igjen. Jeg har ikke noe annet eller bedre alternativ.”
Hevold Group har allerede gjennomført to styremøter og en strategisamling i England etter rekrutteringen, og erfaringene har vært positive. “Det har vært en innsiktsfull og delvis overveldende opplevelse,” sier Herman. “Vi får nå inn nye krav og perspektiver som jeg, som eier og arbeidende styreleder, må ta inn over meg. Det er veldig positivt og hjelper oss til å komme videre”.
Herman avslutter med å gi Aboard svært gode tilbakemeldinger på prosessen. ” Det har vært en veldig bra prosess, men jeg ble overrasket over hvor tidkrevende det var. Det hadde vært nyttig om vi var mer bevisst på dette i starten.”
Med disse ordene gir Herman Høyskel en tydelig anbefaling av Aboard som rekrutteringspartner, og understreker viktigheten av en profesjonell prosess for å sikre riktig kompetanse i styrerommet.
Skrevet av: Aboard | 25.09.24